lauantai 10. lokakuuta 2015

10.9 Borja - Ljubljana

Sakea sumu peitti majapaikan ympäristöä, kun meidän viimeinen ajopäivän aamu koitti. Pikkutietä alkumatka kohti Kroatiaa ja sitten tultiin loppumatka Kroatian läpi motaria aika perille Sloveniaan ja Ljubljanaan saakka. Tänään oli lyhyt päivä, koska haluttiin olla ajoissa perillä. Hienosti meni kaikki ja kalusto saatiin ongelmitta perille. Mitään teknisiä murheita ei pyörissä ollut. Rajanylityksiä oli niin paljon, että meenasi mennä välillä sekaisin missä maassa sitä onkaan. Kaikki ylitykset menivät tosi mutkattomasti. Albania yllätti positiivisesti ja Kosovo vaikutti kaikkein vähiten kehittyneeltä paikalta. Muutamat päivät venyivät reitin pituuden takia vähän pitkiksi, joten yksi päivä lisää olisi vaadittu tähän reissuun. Kaiken kaikkiaan tiet ja maisemat olivat nautittavia, ruoka hyvää ja matkanteko mutkatonta. Eurolla pärjäsi kaikkialla eikä tarvetta valuutan voihtoon ollut.  Kiitos kaikille matkakumppaneille onnistuneesta matkasta. Minun osalta ajokausi 2015 päättyy tähän. Seuraavan kerran helmikuussa tien päällä.

Aamun lähtötunnelmia Borjassa

Reissun toinen virallinen ryhmäpotretti

Näitä muuten oli koko reissun aikana paljo ja kirkkoja myös. Päätyköön tämä yksilö kuvaan.

Matka etenee. Tässä vielä alkumatkaa.

Melkei perillä. Viimeiseltä tankkaukselta 2 kilometriä vuokraamolle, joten yhteensä niitä kertyi reilut 2745.

Pyörien palautus
Päättäjäisillallisella

perjantai 9. lokakuuta 2015

9.10. Pristina - Borja

Tänään oli pitkä mutta hieno päivä. Lähtö aikaisin aamulla Ksosovosta josta matka kohti Montenegroa. Hienoa vuoristoista tietä ja aurinkokin paistoi. Matka oli nopeampi Serbian kautta joten Montenegrosta jatkettiin mutkaisia teitä läpi Serbian eteläosan. Serbiasta vielä rajnylitys Bosniaan. Sarajevo me ohitettiin pohjoisen kautta ja päädyttiin yöpymään Borjan kylään hienoon urheilukeskukseen. Viimeiset pari tuntia ajettiin pimeässä, mutta onneksi tie oli hyväkuntoista. Sää oli koko päivän hyvä lukuunottamatta viimeistä puolta tuntia jolloin sakea sumu peitti näkyvyyttä. Pienen haarukoinnin jälkeen majapaikka löytyi kun saatiin paikalliset nuoret näyttämään. Matkaa kertyi 600 km ja 12,5 tuntia. Maittava illalinen kansanmusiikin säestyksellä yhdistettynä mainioon majapaikkaan kruunasi hienon päivän. Huomenna enää kevyt siirtyminen takasisin Ljubljanaan.

Lähtö Pristinasta

Montenegron mahtavaa vuoristopätkää

Lisää Montenegroa

Tulo Serbiaan

Paikallinen katsoja

Sää oli hyvä koko päivän

Illallisella Borjassa

Illallisella Borjassa 2

torstai 8. lokakuuta 2015

8.10 Thessaloniki - Pristina

Vettä tuli taivaalta, kun startattiin ansaitun vapaapäivän jälkeen jälleen tien päälle. Pyörät oli parkkeerattu läheiseen parkkihalliin ja hyvissä ajoin liikeelle. Jnkin verran aamuruuhkaa oli jo kaupugissa mutta hyvin päästiin tien päälle. Montenegron raja ylittyi mutkattomasti ja kun sade taukosi, niin hypättiin pienemmälle baanalle. Päätettiin kierää Skopie ja koska oli sen verran sateen uhkaa niin ajaa suorilta Pristiinaan. Kosovon rajalla tuli yllätyksenä että olisi tarvinnut olla vakuutukset pyörissä. No sellaiset toki järjestyivät 10 € hintaan. Allekirjoitukset vakuutuspapereihin ja tie Kosovoon oli auki. Kosovon tiet ja maisema olivat tähän astisen matkan karuimmat. Kovin kehittyneeltä ei tämä maa näytä. Pristiinaan saavuttiin hyvissä ajoin ja hotellikin löytyi lyhyen etsinnän jälkeen. Pikku käveylenkki keskustaan jossa oli vaan kopiokamaa eikä edes ravintoloita. Päädyttii hotellinpitäjän suosittelemaan lähiravintolaan, joka oli erittäin hyvä. Otettiin talon suositus ja sillä illallisellä oli pärjännyt itse Harald Hirmuinen seurueineen sotaretken jälkeen. Huomenna vuorossa pitkä ajopäivä Bosniaan.

Viimeinen mies ulos parkkihallista

Ei se sade nyt niiin paljon haittaa

Öljyä koneeseen

Välillä sade piti onneksi taukojakin

Pikku paussilla Makedonian puolella

Pyöriin vakuutukset Kosovon rajalla

No onko ne housut märät?

Pristinan tori

Illallinen oli mitä parhain. Tuossa osa alkupaloista

Tunnelmaa illalliselta

7.10 Thessaloniki

Vapaapäivä Thessalonikissa. Itse vietin päivän käyden kupungilla kävelemässä ja käytiin Heikin ja Marjatan kanssa kuppahallissa syömässä meren antimia. Aamupäivällä oli ihan mukava ja lämmin ilma. Sateet alkivoivat illansuussa. Kaikki olivat viettäneet päivän samaan tyyliin. Ruoka täällä on kyllä monipuolista ja tarjontaa on paljon.

Thessalonikin katukuvaa

Aristoteles

Vähän simpukkaa alkupalaksi by the house

Tarjotaanko tuossa hiusten- ja kurkunleikkuuta vai mistähän on kyse

tiistai 6. lokakuuta 2015

6.10 Tirana - Thessaloniki

Tiranan vasta tänä vuonna avattu pikku hotelli Antigone oli oiva valinta. Pieni paikka ja pyörät sai ihan lähelle huoneita. Tiranan 800 000 asukkaan kaupungista poisajaminen sujui melko mukavasti ja tänään sää suosi meitä koko päivän. Albanian tiet olivat erinomaisen hyvässä kunnossa ja maa yllätti muutenkin tosi positiivisesti. Paljon rakennetaan ja yllättävän siistiä. Tiranaan taida tulla käymään vielä uudestaan. Rajanylitys Kreikkaan sujui ongelmissa ja Kreikan puolella makeat mutkatiet jatkuivat. Tämä päivä oli toistaiseksi teiltään retken paras. Sääkin oli aurinkoinen koko päivän. Thessalonikiin saavuttiin illansuussa, kuitenkin valoisan aikaan. Iso kaupunki se on tämäkin ja malko ruuhkainen. Illallinen isossa ravintolassa, jossa sähinää riitti. Huomenna vapaapäivä.

Aamupala Tiranassa
Houston do we have a problem?

Tämä päivä oli kelien ja teden suhteen 1 -luokkaa

Jos ette tienneet, mitä miesten vessa on albanian kielellä, niin nyt tiedätte

Albanissa tiet olivat hyviä ja osan matkasta vanha rautatie meni saa reittiä

Kahvitauolla nyt jo Kreikan puolella

Illallisella

5.10 Baška Voda - Dubrovnik - Tirana

Baška Voda ja Villa Palloma tarjosiven meille oiken mukavan illan ja majoituksen Baška Vodassa. Sympaattinen pieni paikka. Aamusta saakka näytti pilviseltä ja osattiin varautua sateeseen. Dubrovnikkiin ajettiin rantatietä ja sinne saakka päästiin vielä kuivana. Tauko Dubrovnikissa vanhassa kaupungissa josta jatkui matka kohti Albaniaa. Tänään ylitettiin monen monta rajaa, että ei oikein itsekkään pysynyt perässä sateesta johtuen joka alkoi tauon jälkeen ja jatkui lähes perille saakka. Vuoristotiet olivat osittain tosi liukkauta sateen johdosta. Sai ajella varovasti. Rajan ylitykset menivät kaikki sujuvasti. Oli Kroatiaa, pätkä Bostia-Herzegovinaa, Montenegroa ja sitten Albaniaan.

Päivä venyi sateen vuoksi pitkäksi ja Tiranaan saavuttiin pimeässä illassa puoli yhdeksän aikaan. Kamat huoneisiin ja läheiseen grillipaikkaan illalliselli. Oli muuten maini illallinen. Unohtui päivän pituus samantien.

Villa Paloma Baška Voda

Aamupäivän ensimmäisiä kilometrejä

Pätkä Adrianmeren rantaa Montenegron rannalla

Liekö vauhti liian kovaa vai miksi ei saanut tarkennettua kuvaa

Kahvitauko Neumissa

Hetken tauko Dubrovnikissa

...jossa aikaa kuvata toinen toisiamme

Pikku välipala vanhassa kaupungissa suolasin turistihinnoin